Stridsregler |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Toppsida |
Varför ett stridssystem?Tellus är ett rollspel som inte fokuserar på våld, men om våld förekommer i din spelledares Tellus- kampanj, så kan de vara bra att föreslå detta system. Det ger en enkel, och någorlunda realistisk bild av strid (inte särskilt trevligt) - samtidigt som spelledaren kan vara mer opartisk. I strid finns ju risken att rollpersoner blir skadad och t.o.m. dödade, då kan det vara bra att det finns ett system för det än att endast spelledarens bedömningar ligger till grund för det (som i regelboken).
I en strid måste man hålla reda på vad rollpersonerna gör och när de agerar. Tiden som striden är uppdelad i kallas en stridsrunda (SR), den omfattar en sekund, till skillnad från vanliga handlingsrundor på tre sekunder. Först avgörs vem som börjar med en handling med hjälp av ett initiativslag där högst värde (E) vinner. Efter att detta har avgjorts så slår RP eller SL ett slag för valfri färdighetslag för handlingen , t ex för Pistol, precis som för en vanlig färdighet. Eventuell skada antecknas och sedan gör motståndaren sin handling där eventuell skada bokförs. Efter detta börjar en ny runda tills skadan är så pass stor att någon inte kan handla längre. Om man inte vill slåss kan RP välja att fly eller söka skydd som handling.
*G-skador av skjutvapen är en ny typ av skador som både
är krosskador och vävnadsskador, dessa uppkommer av kulor och höghastighets
flechetter. ** Lim, en kaskad som snärjer motståndaren, tänk dig
att vapnet ser ut som en ”supersoaker” fast större. Slå dubbel MOT för
undvika. Om man misslyckas fastnar man 1T rundor (det är så kort tid p.g.a.
limmets inbyggda instabilitet). Det farliga med den är om man träffar
munnen p.g.a. kvävningsrisken. $ Priset är Syd men det priset beror på tillgången även
och att ett slag för undre världen behövs eller RP tillhör VSIS. Skador inom parantes gäller karbiner som hålls med två
händer och når längre, L och EL Färdigheter
Alla avståndsvapen (dödliga som icke-dödliga) sköts med Vapen, alla närstidsvapen
med färdigheten Närstridsvapen och alla naturliga vapen med Budo.
RustningarSedan det stora kriget 2088 har det varit svårt att få
tag på en del av materialet för att tillverka rustningar till stridsbruk.
Den typ av skydd som har behövts är skydd för rymdfart och malmbrytning
på farliga planeter där gruvdrift har varit mest lönsamt. Men det betyder
inte att det inte går att få tag på denna utrustning, i alla fall särskilt
ute i på gruvkolonier och utanför arkologierna där livet kan vara hårt
och mödosamt. Flera gruvföretag tillverkar dessa skydd till sin personal,
för det behövs ordentligt med skydd i de extrema miljöer som de arbetar
i. VSIS använder de flesta rustningar för stridsuppdrag, men de finns
givetvis också att tillgå från den undre världen där det ofta är hög status
att ha tillgång till kroppsskydd.
Tålighet betyder det värde som måste övervinnas för att överhuvudtaget skada den som bär rustningen. Rustningen drar ifrån sin tålighet från skadan. Om en enskild skada är dubbelt så stor som rustningens tålighet för den typen av skada, har rustningen gått sönder och skyddar inte längre mot några skador. * N, närstrid / K, kulvapen / F, flechette/ G, gauss. Ordförklaringar
Gauss, höghastighetskulor
som accelerar inom ett magnetiskt fält och på så sätt kommer över ljudhastigheten. Flechette, grafit-
eller plast nålar som drivs av gas eller inom ett magnetiskt fält. Fördelen
är att de är mycket små och går att packa i magasin på ett praktiskt sätt. Plastisteel, ordentligt
stark legering av kompositmaterial och kolatomer i fantasifulla former
på atomnivå. Stridsrustning, kungen bland skyddsutrustningar. Det är en motoriserad, förstärkt rustning som täcker hela kroppen mot allt som ett modernt krig kan erbjuda. Fullt ABC skydd , radioutrustning, HUD sikten , integrerat livsuppehållande system och lite till. Kulvapen Detta rör sig om gamla vapen (eller illegala kopior) från 1900- och 2000- talet. Exempel 1:
Runar, modig agent
i VSIS, skall utföra lite brottspreventivt polisarbete mot Vladimir. Vladimir
vill hävda sina rättigheter mot ett orättmätigt gripande. Men då grundlagen
stinker blir han tvungen att använda sitt viktigaste legala medel: sin
Red Storm- flechettepistol. Runar har MOT 6
och Pistol 5 samt FYS 6. Vladimir har MOT 7 och Pistol 5 samt FYS 7. Båda
har flechettepistoler (Runar tycker att Vladimir bör återgå till kretsloppet). Första rundan slå
Runar 13 (vilket är 1 över hans dubbla MOT) och misslyckas. Vladimir slår
12 (vilket är 2 under hans dubbla MOT) och vinner initiativet. Han slår
8 vilket är under hans FT, sedan slår han 2T för skadan, vilket resulterar
i 6 förlorade FYS- poäng för Runar. Runars antecknar skadan, med kommentaren
”G- skada, massor av nålar som sliter upp kroppen”. Mums! En köttbullsmacka. Runar försöker
skjuta tillbaka, han träffar och orsakar Vladimir 5 förlorade FYS- poäng. Resultatet av denna
SR blir att Runar har uppnått 1x FYS i skada och får +3 SG på alla sina
slag. Vladimir har ont han med, men har inga plus på SG. Striden fortsätter
efter samma modell tills Vladimir är återanpassad till samhället, eller
Runar har förstått vad som borde vara Vladimirs konstitutionella rättigheter.
D.v.s. någon har däckat. Exempel 2
Erika och Kenny
har en dispyt på den lokala syltan. Kenny anser att det inte finns något
som är rätt eller fel, så han vill få rätt genom sin kniv. Erika försvarar
sig med sin kunskap i Karate. Kenny har MOT 3 och Kniv 4 samt FYS 3 (en
riktig räka). Erika har MOT 5 och Budo 2 samt FYS 4. Första SR slår
misslyckas båda med initiativet. De står och tvekar fortfarande. Andra SR vinner
Erika initiativet och lyckas att träffa med sin Budo. Hon sparkar (Skada
1T) Kenny där det räknas, han mister 5 FYS- poäng i krosskada och chock
(och en hel del värdighet). Detta ger Kenny +3 SG på alla handlingar i
fortsättningen. Inte oväntat missar Kenny sedan med kniven. Tredje SR vinner
Erika åter initiativet och försöker att koppla ett grepp på Kenny. Hon
slår under sin dubbla MOT och lyckas... Kenny is dead! Eller åtminstone
oskadliggjord. Exempel 3
Rustningar drar
av skada. T.ex. när en kevlarrustning
träffas av en flechettesalva som gör 8 poäng i skada dras 3 poäng av.
5 skadepoäng går igenom och drabbar bäraren. Rustningen går dessutom sönder
efter det, då 8 skadepoäng är mer än dubbla dess tålighet mot flechetter.
Den skyddar nu inte längre mot några skador. Om det däremot
hade varit en stridsrustning som tagit emot 8 poäng skada från flechetter
hade ingen skada gått igenom, då den klarar 15 poäng flechetteskada. Frågor
Är våld alltid fel? Även för att skydda sig själv? Vilken grad av våld skall man få bruka då? I vårt samhälle och i Tellus samhälle är det bara polisen som har en laglig rätt att bruka våld, men hinner alltid polisen fram (det jag vill mena här är att polisen faktiskt är och bör vara en reaktiv styrka)? Blir ett avväpnat samhälle verkligen ett säkert samhälle?
Hamnar inte vapnen endast i brottslingars händer, medan vanliga laglydiga
medborgare inte kan försvara sig? Kan inte detta dessutom leda till att
brottslingar blir mer benägna att använda sina vapen, för de räknar inte
med motstånd från sina offer? Kan det vara rätt att äga vapen för rekreation och sportsyften? Kan det vara rätt att äga vapen för att försvara sig mot en regerings övergrepp? Detta är t.ex. anledningen till att USA:s grundlag betonar människors rätt att äga vapen. Kan det t.o.m. bli att staten blir mer benägen att använda våld mot sina medborgare, då de räknar med att människor inte kan försvara sig? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||