Rekursiv Paralys
I detta scenario ökar regionernas oberoende och paradoxalt de
överstatliga organisationernas makt. Istället för att hamna i
motsatställning samverkar de för att skapa en stabil och trygg
struktur, med utrymme för mänsklig gemenskap och olikheter - till
en viss gräns.
Antagande
Samhället anpassar sig till teknologin och anpassar teknologin för
sina behov. Detta sker inom ramen för en rörelse mot ett både mer
småskaligt och samtidigt mer internationellt samhälle. För att
motverka denna paradox och hantera den ökade komplexiteten
utvecklas nya sociala instutioner och organisationer, vilka ökar
komplexiteten ytterligare. Resultatet är ett halvt paralyserat men
välmenande samhälle.
Motto
"Mer komplexitet löser problemet"
"Tänk globalt, agera lokalt"
Bakgrund
Samhället i västvärlden har blivit mycket mera lokalt och
internationellt: å ena sidan spelar beslut i FN, EU och federala
organ en ökad roll på den lokala skalan, å andra sidan har det lokala
självbestämmandet också ökats. Samhället består av sammanflätade
hierarkier, från FN över EU, stat, landsting och kommun till
kommundelsnämd, där beslut och information flödar vertikalt via
modern informationsteknik, men den horisontella kontrollen är
mer bristande. Resultatet är en västvärld av regioner,
statsstater, lokalsamhällen och organisationer. Minoriteter och
lobbygrupper har fått ökat inflytande, och skillnaderna
mellan olika samhällen har accentuerats.
Historia
- 2000
- En längre tids ekonomisk uppgång inleds. En av de
bidragande faktorerna är kommersialiseringen av Internet under
0-talet, som verkligen tar sin fart iochmed utvecklandet av
förbättrade protokoll som möjliggör säkra transaktioner,
autentifiering av meddelanden (vilket i sin tur leder till att digitala
filer börjar betraktas som urkunder) och alltmer spridda
innehållsklassificeringssystem. Internet II, det oberoende
universitets- och industri-nätet som började utvecklas under 90-
talet blir en förebild för flera moderna sub-nät vilka efterhand blir
dominerande i nät-trafiken. Det anarkistiska original-nätet
kvarstår, men får en allt minskande social och ekonomisk
betydelse.
- 2007
- Spridningen av telecommuting och utlokalisering ger
upphov till en småstadsrennäsans i Europa och Amerika. När
kontorsarbete inte längre behöver utföras i storstäderna väljer
många att flytta till angränsande småstäder och ytter-förorter.
Detta leder dels till en gradvis förslumning eller nedgång av de inre
storstadsregionerna, dels till en ökande betydelse av lokala sociala
nätverk.
- 2009
- Kraftiga gängstrider i hela USA, vilka föranleder kraftiga
federala insatser. Många mindre samhällen och orter börjar alltmer
beväpna sig för gemensamt skydd. "Gillesrörelsen" uppkommer,
vilken betonar den lokala sociala samanhållningen. Den korsar snart
Atlanten till Europa, där den får en fredligare framtoning: målet är
att skapa välfungerande lokalsamhällen kapabla att sköta många
lokala funktioner (t.ex. grannsamverkan, barnpassning eller
gemensama terminalstugor) i samarbete med kommunala, statliga
eller överstatliga organisationer.
- 2011
- Europeiska Unionen blir en faktisk verklighet, även om
det resulterande fördraget är såpass komplext att tjänstemän
kommer att hållas sysselsatta under det kommande decenniet med
att tolka det. I praktiken blir förändringarna relativt små.
- 2012
- Efter en lång tid av långsam men metodisk
industrialisering och öppenhet sluter sig Kina plötsligt mot
omvärlden, troligtvis på grund av en intern konflikt i partiet. Många
av de hittils framgångsrika ekonomierna i Asien börjar vackla på grund
av osäkerheten om vad som skall ske; osäkerheten bryter den långa
ekonomiska uppgången även om den befarade lågkonjunkturen visar sig
mildare än väntat. Under resten av 10- talet förblir Kina en gåta,
isolationistiskt men allt mer industrialiserat. Istället börjar Indien
bli den sakta framväxande stormakten.
- 2013
- USA brottas med regionaliseringen; den militanta
gillesrörelsen kombinerat med allt mer oberoende delstater ställer
hårda krav på den federala nivån. Landet blir alltmer
isolationistiskt.
- 2015
- En serie revolutioner och sammanbrott sprider sig i
Afrika, där de gamla väst-orienterade eller väst-stödda regimerna
vacklar när en ung, välutbildad och självständig generation börjar
dra nytta av den nya tekniken och de ekonomiska framsteg som
skett i vissa regioner för att främja sina egna mål, och västerlandet
alltmer vänder sig inåt istället för att aktivt uppehålla de gamla
styrande.
Världsbild
Att skapa ett samhälle på en mänsklig skala har satts upp som ett
av de viktigaste målen både av medborgarna själva och politikerna.
Många söker sig bort från det gamla industriella nationalstats-
samhällena och dess uppenbara problem till ett småskaligt
tjänstesamhälle, som uppfattas som bättre på de flesta sätt. Den
inflytelserika unga generationen har vuxit upp med tanken "tänk
globalt, agera lokalt"
Samtidigt är man medveten om att samhället måste samordnas på större
skalor för att inte förlora i effektivitet och sammanhållning. Därför
försöker man med olika medel binda samman de lokala grupperna, dels
via informationsteknologi, dels genom administration. En
politisk vision med genomslagskraft är "en fritidspolitiker i varje
portuppgång" - politikerna ska finnas nära folket, kunna fatta snabba
lokala beslut eller kontakta högre administrativa nivåer om det
behövs.
Ekonomi
Den ekonomiska utvecklingen har varit god, men har efterhand saktat av
allt mer; hela västvärlden verkar ha drabbats av "euroskleros",
men i den nya sociala ordningen är detta inte lika oroande som det
skulle ha varit under 1900-talet: det är bättre med hög sysselsättning
och ett bra samhälle än effektiv konkurrens och tillväxt.
Det är de små och verkligt stora företagen som blomstrat;
medelstora företag har slagits ut eftersom de inte kunde hantera
sin komplexa omvärld. Istället dominerar lokala tjänsteföretag och
flexibla, internationella storföretag som kan anpassa sig till/anpassa
de olika regelsystemen till sina behov.
Politik och Samhälle
Gränserna mellan nationell och internationell politik har suddats ut,
och frågor debatteras på många olika nivåer, alltifrån mycket lokalt
till globalt. Genom moderna media och kommunikationsteknik har det
blivit enklare att dra fram vissa frågor och väcka opinion eftersom
man kan rikta sig till dem det berör. Detta har lett till att
lobbying-grupper och särintressen fått ännu större makt. Genom
regionaliseringen har också regionerna fått en starkare ställning, och
kan direkt komma i kontakt med högre nivåer utan att behöva gå via
sina närmast överordnade. Detta betyder inte att t.ex. stats-nivån
försvinner, utan att den får nya funktioner. Varje politisk nivå tar
hand om en viss typ av frågor, och de lägre nivåerna påverkas av
samtliga överordnade nivåer. Kommunikationen blir allt mer vertikal
istället för horisontell.
Regionerna blir lätt dominerade av de lokala särintressena, och
eftersom de ofta kan driva igenom avtal med högre nivåer utan att
samråda med omkringliggande nivåer förstärks skillnaderna. Detta leder
i sin tur till att vissa flyttar till regioner som överenstämmer med
deras värderingar (eftersom telecommuting är vanligt är det enklare
att flytta åtminstone för vissa) och att många ser sin egen region som
mer unik, vilket uppmuntrar till sammanhållning gentemot andra
regioner. Liknande fenomen sker på de högre nivåerna, vilket
ytterligare förstärker den vertikala tendensen. Samtidigt finns det i
många fall flera parallella hierarkier, t.ex. miljövård och juridisk
styrning, som ofta har mycket lite med varandra att göra och lätt
kommer i oavsiktlig konflikt på grund av bristande horisontell
koppling. Byråkrati är ett ständigt problem.
Eftersom regionerna kan domineras starkt av vissa frågor eller
uppfattningar finns det samhällen som har kommit att domineras av
vissa ideologier eller kulturer. Denna ghettoisering leder
också till en utslagning av avvikande från dessa, som uppmanas
mer eller mindre medvetet att flytta till andra regioner. Ovilja
(eller tolerans) mot främlingar får större genomslag på lokal nivå än
på högre nivåer.
Genom regionaliseringen har det blivit i princip möjligt att finna ett
lokalsamhälle som passar ens behov och värderingar. Dock är det
osannolikt att renodlade samhällen blir vanliga, i de flesta fall
kommer de lokala värderingarna att ligga rätt nära den sociala
huvudfåran med vissa individuella skillnader, vilket innebär att
subkulturer och avvikande värderingar fortfarande kommer att existera
inom samhället. Genom den mindre skalan blir dock trycket mot dessa
högre.
Tanken på ett allmänt deltagande i det offentliga har lett till att
politiken har blivit mer inblandad även i tidigare opolitiska frågor,
och att gränsen mellan politiker och tjänsteman har suddats ut. I
många frågor är det svårt att säkra opartiskhet, och olika former av
digital röstning eller validering av handläggning testas.
På överstatlig nivå förekommer omfattande sammarbeten på många
områden, i specifika frågor eller i form av generella byråkratier som
EU. Många internationella organisationer eller företag har stort
inflytande, och fungerar i praktiken rätt likt de statliga
sammarbetsorganisationerna.
Internationell politik domineras av en lös allians av västvärlden och
sydostasien som hålls ihop av oro för Kina. Alliansen är dock lika
tandlös som FN, eftersom de deltagande länderna har mycket disparata
intressen så länge inga yttre hot visar sig. I allmänhet domineras den
internationella politiken av en vilja att undvika mellan-statliga
konflikter och en oförmåga (eller ointresse) att hantera interna
konflikter.
Sydostasien är på väg in i tjänstesamhället, bromsade av den svagare
ekonomiska utvecklingen och interna sociala problem när traditionell
styrning kolliderar med västerländska tankar.
I Afrika och till en viss del i Indien håller en ny generation på att
träda fram, förankrad i den egna kulturen men användande sig av modern
teknik. I Afrika har den traditionella stam-kulturen åter blivit
dominant efter att många av de väst-organiserade staterna kollapsat
när de inte längre fick stöd ifrån väst och billig
kommunikationsteknologi gjorde det möjligt för lokala grupper att
agera utanför deras kontroll; afrikanska informationsfirmor har blivit
vanliga på världsmarknaden. De är obundna av västerlandets och asiens
stela strukturer, och drar nytta av detta för att konkurrera i
mjukvarubranchen. De ser ingen motsättning mellan traditionell kultur
och modern teknik, utan utnyttjar syntesen mellan dem.
Teknik
Under det sena 1900-talet började forskning styras mer politiskt i
vad som uppfattas som önskvärda riktningar. Detta minskade
stödet för fri grundforskning, och tillämpad forskning blev allt
viktigare. Iochmed övergången till ett allt mer lokalt
tjänstesamhälle och internets praktiska genombrott blev
inriktningen allt mer att finna teknik, metoder och i viss mån fakta
för att stödja de nya samhällsformerna.
I rörelsen mot ett lokalare samhälle fick de lokala högskolorna ökat
inflytande på de klassiska centrala universitetens bekostnad.
Istället för att satsa lika mycket på forskning satsade de på
utbildning och att knyta nära kontakter med det lokala
näringslivet. De stora universiteten finns kvar, och fungerar ibland
som egna samhällen, men har svagare band till resten av samhället.
Ett område där signifikanta framsteg gjorts är datorstött
sammarbete och människa-datorinteraktion. Målet har varit
att skapa system som är lätta, effektiva och bekväma att använda för
alla användare, och som stödjer sammarbete och social interaktion via
nätet. Verktyg för att bilda och upprätthålla virtuella
samhällen har utvecklats, och används framför allt på företagen
för att bibehålla en företagskultur även om de anställda telependlar.
Man talar om "cultural technology", teknologi i syfte att skapa
eller påverka sociala samband, ofta för att passa ett företag eller en
regions uppsatta mål.
Miljö
Lokala miljöfrågor kan få mycket stort genomslag i politiken,
vilket har lett till att många koncentrerat nedsmutsande aktiviteter
tvingats till kraftiga miljöförbättringar (även om detta ibland leder
till segdragna konflikter mellan kommuner eller regioner som värderar
egna arbetstillfällen högre än den egna och grannens miljö). På samma
sätt försöker statliga och överstatliga organisationer hantera
miljöfrågor på deras skala, men i många fall faller vissa miljöfrågor
igenom strukturen och åtgärdas dåligt av byråkratiska skäl. I
allmänhet finns det stöd för miljövård, men den är mest effektiv på
den rent lokala skalan och är av mycket skiftande inriktning. NIMBY
(Not In My Back Yard) är ett stort problem vid planering av
nödvändiga men ovälkomna anläggningar som slutförvaring av
kärnbränsle, kraftverk eller fängelser; beslut om sådana anläggningar
kan fördröjas i åratal genom effektiv lobbying från lokala grupper.
Genom utflyttningen till förorter och småstäder har många
stadskärnor ändrat betydelse. I många fall har deras betydelse
minskat eftersom företagen och de anställda flyttar ut, hyrorna
sjunkit medan sociala problem ökat, vilket har lett till en situation
där innerstäderna i likhet med många amerikanska storstäder är
problemområden omgivna av en mycket bred ring av välfungerande
förorter och småstäder. I vissa fall har en reklamation
påbörjats av nittonhundratalsstadskärnor, där de ersätts med parker
eller andra funktioner.
Kultur
Genom regionaliseringen har det uppstått en rik grogrund för kultur
förankrad i det lokala sammanhanget. Mycket av den är helt lokal och
sprids inte utanför den lokala kretsen. Individuella kulturpersoner
bildar ofta kultur-kabaler som dominerar den regionala kulturen. Genom
att dessa grupper kan utöva påtryckningar på den lokala nivån och
representerar det önskvärda lokal-samhället kan de ofta få gott
inflytande.
Genom informationstekniken är det möjligt att få en blandning av
regionala och internationella nyheter som passar ens intressen och
behov. Språk och kulturgränser påverkar mera, och den amerikanska
mediadominansen i europa har brutits.
Hot
Småstadsrenässansen har också lett till att jantelagen,
nepotism och hembygdsfascism fått ett uppsving. Genom
ökat lokalt självbestämmande får också sådana krafter mer
spelrum. Främlingsfientlighet och liknande rörelser kan dyka upp i
salongsfähigare tappningar och få lokalt mycket stort inflytande;
argumentet "trivs du inte kan du flytta härifrån" används allt mer.
På en större skala är problemet bristfälliga samordning; varje
motåtgärd mot den leder till ytterligare byråkrati och
ineffektivitet. Lösningen vore en genomgripande revision och
omorganisation, men eftersom så många disparata intressen och grupper
kapabla att lägga veto är inblandade är detta inte praktiskt
möjligt. Skulle ett allvarligt hot dyka upp som kräver stark
samordning och enighet (t.ex. en internationell konflikt eller ett
sammanbrott i infrastrukturen) är det troligt att de västliga
samhällenna inte skulle kunna hantera den väl.
Möjligheter
Samhället i detta scenario är ofta relativt väl anpassat till sina
invånare (eller snarare, många invånare har flyttat till en region som
passar dem). Anpassningen är inte total, men tillräckligt bra för att
många ska uppskatta den bättre än det gamla industri- och
national-statssamhällena. Intresset för att anpassa tekniken till
mänskliga behov är stor, och feedback från konsumenter och användare
är en integrerad del i produktutvecklingen. Detta tänkande sprider sig
även till organisationsformer och administrative processer.
Den nya generationen utanför västvärlden utnyttjar den tillgängliga
tekniken på nya sätt för att uttrycka sina egna kulturer. Dessa nya
synteser kommer utan tvekan att spela en stor roll under mitten av
2000-talet.
Framtid
Det västerländska samhället har låst sig i en trevlig form;
lokalsamhällen med starkare sociala band passar många människor, men
kväver också förändring och avvikelse. Det är inte troligt att det
kommer att förändras frivilligt, alltför många lever gott och tryggt
på status quo.
Andra delar av världen förändras dock allt mer. En ny gryning verkar
ske i Afrika, Indien och Sydamerika som börjar hinna ikapp västvärlden
och asien; det är inte orimligt att en eller flera av dessa snart kan
bli en konkurrent till väst och den nya tongivaren i den
internationella utvecklingen. Eftersom det finns många i väst som
känner sig förkvävda av det småskaliga samhället finns det potential
för en brain-drain av kreativa, välutbildade människor med
avvikande åsikter till de nya kontinenterna. Mycket kommer att bero på
hur dessa tas emot och hur de assimileras med den lokala kulturen.
Kina är det stora mysteriet, en joker i världspolitiken som producerar
ovisshet och oro.
Det är möjligt att de västliga strukturerna kan börja hårdna allt mer
i konkurrens med nya medtävlare, och en situation liknande scenariot
"Oceanien" uppstår. Men det är lika möjligt att de inte kan möta
konkurrensen och de (över)statliga överbyggnaderna undermineras allt
mer, och de smälter ut i att scenario likt "Smältdegeln". Ett tredje
alternativ är en ökande isolationism, där nord och syd går helt skilda
vägar.
Vinnare
Advokater, fritidspolitiker, fixare, troubleshooters
Förlorare
De som inte fattar systemet, radikalerna, de som avviker för
mycket.
Transhumanismen
Transhumanismen har svårt att hävda sig gentemot de komplexa
byråkratierna i detta scenario; eftersom den betonar individualism
snarare än byggandet av samhällen är det troligt att den kommer att
vara marginell i de flesta regioner eller rent av undertryckt. En
tanke som framfördes är att transhumanisterna i princip lever på
flygplatserna, en del av den lilla grupp som ständigt rör sig mellan
kulturerna. En annan möjlighet är naturligtvis att transhumanistiska
tankar av en eller annan anledning blir dominanta i en region
(t.ex. Silicon Valley) vilket leder till en ökad koncentration
transhumanister där.
Rent tekniskt ligger de stora landvinningarna i detta scenario på den
kulturella teknikens och människa-datorinteraktionens område. Det är
inte orimligt att dessa tekniker kan få nya användningar med radikala
konsekvenser, t.ex. intelligensförstärkning eller stöd för
distribuerade vetenskapliga projekt.
Scenariosida
Anders Sandberg / asa@nada.kth.se