Denna laboration går ut på att bekanta sig med de grafiska paketen SCED och Povray, och prova fotorealitisk rendering. SCED är en 3D editor och Povray är ett program för att skapa fotorealistiska bilder. Ni ska skapa 3D objekt i SCED och sedan spara resultatet i en fil som ni kör i Povray.
Till SCED finns en beskrivning på 11 sidor i kursbunten. Povray har en
mycket fullständig manual på
/afs/nada.kth.se/misc/hacks/lib/povray3/povray.doc
och en
hypertextversion på file:/afs/e.kth.se/misc/hacks/doc/www/program/povhtml/povray.htm
Skriv först
module add graphics
module add hacks
(räcker att göra detta en gång)
Gör sedan
cd /tmp
(se PS nedan). SCED startas sedan med:
sced &
Se beskrivningen "Getting Started With Sced" på
http://http.cs.berkeley.edu/~schenney/sced/src/tutorials/starting.html
för en enkel introduktion till programmet. Några kommentarer finns också på http://www.nada.kth.se/~asa/sced.html
För att slippa skriva en massa switchar till Povray är det enklast om
du kopierar filen ~asa/Public/povray.ini
till den katalog
där du arbetar; denna fil talar om hur stor bilden ska vara, var
programmet ska leta texturinformation och att den ska visa upp
resultatet i xv. Povray körs genom
povray +i<filnamn>
där
Ni ska ställa in färg och reflektionsegenskaper för varje objekt samt införa textur för åtminstone ett objekt (om ni inte är så intresserade av restriktioner kan ni istället utforska Povrays textur-kommandon; se Povray manualen. Prova att göra t.ex. sprucken lera eller furu-trä). Placera in olika belysningskällor med olika färger. Rikta in dem så att de belyser det aktuella objekten (belysningen påverkar scenens utseende rätt mycket).
Ange Povray-format som target och spara sedan resultatet med export i file-menyn (ni får ange ett filnamn).
Ansvarig för denna laboration är Anders Sandberg, asa@nada.kth.se
/tmp
. Om man är
försiktig kan man faktiskt spara i sin hemkatalog, om man bara ser
till att ange den som /home/...
i stället för
/afs/nada.kth.se/home/....